1. Adgangskrav
Der bør være et adgangskrav på 4 i dansk og matematik samt måske engelsk og naturfag. Dels vil det have en afsmittende effekt “nedad” i systemet, så folkeskoleeleverne lægger sig lidt mere i selen for at få en god afgangseksamen, dels har karaktererne en afgørende betydning for, om eleverne falder fra i gymnasiet, viser Rockwool Fondens undersøgelse af ungdomsuddannelserne. Desuden viser en undersøgelse fra DI, at næsten ingen med et gennemsnit på under 4 ved folkeskolens afgangseksamen gennemfører en videregående uddannelse.
2. Matematik på B-niveau
GBF støtter tanken om at matematik på B-niveau bliver obligatorisk i det almene gymnasium. Samfundsmæssigt er det vigtigt med gode matematikkundskaber, uanset videre uddannelse. Det vil også betyde, at langt færre får brug for at supplere med GSK, som efterhånden er blevet en meget tung udgifts- og tidsmæssig belastning.
3. Grundforløbet
GBF mener ikke, at grundforløbet helt kan undværes, sådan som Rektorforeningen foreslår. Men det kan reduceres til 3 måneder, hvorefter eleverne har mulighed for at vælge om. Et kortere grundforløb forudsætter dog, at almen sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløb fortsat er obligatorisk.
4. Studieretninger
Som bestyrelsesforening kan vi appellere til vores medlemmer, at antallet af studieretninger reduceres, og at studieretningerne skal have relevans i forhold til de
videregående uddannelser. Alle gymnasier bør på deres hjemmeside orientere om, hvad de enkelte studieretninger giver adgang til.
5. Anvendelsesorientering
GBF støtter ideen om, at gymnasiet skal være mere anvendelsesorienteret, hvis det vel at mærke betyder anvendelse af den lærte teori og samarbejde med andre institutioner/virksomheder i lokalområdet.
6. Optagelsesregler
Det bør undersøges, om der – udover geografiske hensyn – kan ændres i optagelsesreglerne, så der sker en spredning af elever med anden etnisk baggrund, sådan at gymnasiepopulationen på det enkelte gymnasium afspejler samfundet som sådan, og at Vestegnselever eksempelvis kan komme ind på Gefion, selv om de ikke bor i nærområdet. En kvoteordning eller hvad?
7. Afkortelse af eksamensperioden
Både elever og lærere kan drage fordel af, at eksamensperioden især i 1. og 2. g afkortes, så der bliver mere tid til “almindelig” undervisning.
8. Campus
God ide, at ministeriet nu vil kortlægge erfaringerne fra de institutioner, der er gået sammen, og hvilken betydning det har for lærersamarbejde, gennemførelsesprocent og søgetal.
9. Socialt taxameter
GBF støtter ideen om, at gymnasier med mange uddannelsesfremmede elever får et økonomisk tilskud, men ser hellere, at det sker gennem en pulje fremfor en automatisk ordning.