Udspillet til den nye gymnasiereform ”Flere i gymnasiet” har bragt spørgsmålet om placeringen af den nye epx-uddannelse i fokus. Vi har tidligere argumenteret for, at epx-uddannelsen bør kunne udbydes på stx-institutioner, men spørgsmålet afslører en større problematik: Hvilke uddannelsesinstitutioner skal fremadrettet have udbudsretten på hhx- og htx-uddannelsen?
Hvis ønsket er et uddannelsessystem, der er bedre rustet til fremtidens krav, bør der skabes et tættere samarbejde mellem uddannelserne. Det vil samtidig gøre det lettere for elever at vælge uddannelser, der passer til deres behov, skabe det studiemiljø, som alle efterspørger, og åbne for flere muligheder på tværs af institutionerne.
Udbudsretten
I dag har de erhvervsgymnasiale institutioner stort set eneret på at udbyde hhx- og htx-uddannelsen, selvom disse uddannelser strukturelt og fagligt minder om stx-uddannelsen. Alle tre uddannelser udbyder kernefag som dansk, matematik og engelsk og har et fælles formål: at forberede eleverne til videregående uddannelser. Desuden deler htx- og stx-uddannelsen en stærk naturvidenskabelig profil. Hhx-uddannelsen skiller sig lidt ud med et særligt fokus på økonomi og erhvervsfaglige discipliner, men dens grundlæggende akademiske struktur gør den til en naturlig del af det gymnasiale landskab. Derfor kan både hhx- og htx-uddannelsen ses som specialiseringer inden for den overordnede gymnasiale ramme.
Med så stort overlap i både struktur og formål er det oplagt at lade stx-institutioner, der allerede har de nødvendige faglige og ressourcemæssige rammer, udbyde hhx- og htx-uddannelsen. Dette ville ikke blot udnytte kapaciteten bedre, men også give eleverne flere valgmuligheder og en mere fleksibel adgang til uddannelser, der matcher deres interesser og ambitioner. Det er dog vigtigt at fastholde at institutionerne ikke bliver for store, og vores opfattelse er, at grænsen for institutionsstørrelsen er mellem 1000 og 1400 elever, da der ellers er risiko for, at den nære relation mellem rektor (øverste leder), lærere og elever. Alt sammen bærende forudsætninger for et bæredygtigt socialt og fagligt miljø.
Et sundt ungdomsmiljø
En vigtig fordel ved at samle flere gymnasiale uddannelser på stx-institutionerne er potentialet for at skabe et stærkere ungdomsmiljø. Når elever med forskellige faglige interesser og kompetencer samles, opstår et dynamisk og inkluderende miljø, hvor de lærer at samarbejde og navigere i komplekse sociale og faglige dynamikker.
Det vil desuden bidrage til en bredere forståelse for både akademiske, erhvervsrettede og professionsrettede kompetencer, hvilket er afgørende for at nedbryde den eksisterende opfattede skelnen mellem de to ”kulturer”. Et sådant miljø vil styrke sammenhængskraften både på uddannelsesinstitutionerne og i samfundet som helhed.
Derudover viser forskning, at trivsel blandt unge i høj grad påvirkes af det miljø, de færdes i. Et diversificeret ungdomsmiljø, hvor elever fra forskellige baggrunde og med forskellige mål kan mødes, vil have en positiv effekt på både den enkelte elevs trivsel og det samlede sociale klima. Det vil også skabe grundlaget for en mere holistisk dannelse, der går ud over det faglige, og som også omfatter sociale kompetencer og personlig udvikling.
Fokus på faglighed og tværfaglighed
Ved også at tildele stx-institutioner udbudsretten på hhx-, htx- og epx-uddannelsen kan der skabes et mere fleksibelt og dynamisk uddannelsessystem. Kombinationen af forskellige studieretninger på én institution skaber unikke muligheder for tværfagligt samarbejde, hvor eleverne kan drage nytte af hinandens forskellige tilgange og styrker.
Det vil også kunne styrke og imødekomme det voksende behov for både specialisering, den erhvervs – og professionsrettede viden inden for en akademisk ramme. Et uddannelsessystem, der integrerer forskellige faglige profiler, vil ikke kun styrke elevernes faglige kompetencer, men også forberede dem bedre på arbejdsmarkedets krav om tværfaglighed og innovation.
Samtidig kan det give eleverne en større frihed til at vælge uddannelsesretning, uden at de er begrænset af den institution, de søger ind på. Dette vil skabe et mere sammenhængende uddannelsessystem, der er bedre tilpasset elevernes behov og ønsker, og skabe den motivation, der er drivkraften til at engagere sig mere i det faglige og i det sociale miljø – og hjørnestenen for trivsel.
Øget fleksibilitet i uddannelsessystemet
Fleksibiliteten ved at ligestille udbudsretten vil også gøre det lettere for eleverne at skifte retning, hvis man opdager, at ens første valg ikke var det rette.
Når skiftet sker inden for samme institution, mindskes de praktiske og økonomiske barrierer, hvilket gør det lettere for eleverne at finde den vej, der passer bedst til dem. Dette ville være et skridt mod et mere fleksibelt og inkluderende uddannelsessystem, hvor elevernes trivsel og succes prioriteres.
Overgange mellem uddannelser bør baseres på rettigheder frem for komplicerede meritgennemgange, og faglig supplering bør kunne gennemføres sideløbende eller i korte, intensive forløb. At give stx-institutioner udbudsret til hhx-, htx- og epx-uddannelsen vil skabe et mere fleksibelt, sammenhængende og moderne uddannelsessystem. Dette vil ikke blot styrke samarbejdet mellem uddannelsesinstitutionerne, men også gavne eleverne ved at tilbyde flere valgmuligheder og bedre overgangsmuligheder, og sikre at gymnasiale uddannelser også fremadrettet vil være at finde i byer med mindre gymnasier i mindre tæt beboede egne af landet. Ved at inkludere stx-institutioner som aktør kan vi sikre en mere omstillingsparat og bæredygtig gymnasiesektor.