Regeringens nyeste uddannelsesudspil præsenterer sig som en visionær omlægning for fremtidens unge. Men bag ambitionerne gemmer det skærpede adgangskrav på en række alvorlige konsekvenser for social mobilitet og mangfoldighed.
Karakterkravet vil forstærke køns-, etnicitets- og klasseopdelingen i uddannelsessystemet
Det skærpede adgangskrav til stx vil udelukke op mod 20.000 unge fra deres uddannelsesdrømme og forstærke klasseskellet i samfundet, da vi ved, at karaktergennemsnit er tæt forbundet med køn, etnicitet og forældres uddannelsesniveau.
Dette betyder, at stx fremover primært vil tiltrække etniske danskere og piger fra akademiske hjem i byerne, mens epx vil henvende sig til drenge og unge fra mindre ressourcestærke miljøer og fra hjem med ikke-vestlig baggrund. Dermed risikerer det danske uddannelsessystem at miste sin rolle som løftestang for social mobilitet. Når elever udelukkende omgiver sig med ligesindede, forstærkes fordomme og sociale skel, hvilket underminerer den sammenhængskraft, der er afgørende for samfundet og arbejdsmarkedet. I stedet for at fremme potentialet hos den enkelte risikerer vi at skabe et uddannelsessystem, hvor baggrund afgør fremtidsmulighederne.
Forstærket karakterpres og trivsel
Et højere karakterkrav vil øge det allerede eksisterende karakterpres på elever i grundskolen, hvilket kan have alvorlige konsekvenser for deres psykiske trivsel. Ifølge Børns Vilkår og Trygfonden oplever hver tredje dreng og over halvdelen af pigerne i 9. klasse et stort pres fra skolearbejdet. Dette pres risikerer at accelerere med de nye krav, da elever frygter, at deres fremtid hænger på deres præstationer som 15-årige.
Er tvang løsningen?
At begrænse adgangen til stx skaber unødvendige barrierer for både stx og epx. Problemet opstår ikke ved selve epx’en, men ved samtidig at gøre stx utilgængelig for mange unge. Dette skaber en skarp opdeling mellem dem, der anses for “dygtige nok” til stx, og dem, der ikke gør – og forstærker dermed den stigmatisering, regeringen ønsker at modvirke. Det vil øge uligheden i Danmark. Elever fra mindre privilegerede baggrunde vil have sværere ved at opnå de nødvendige karakterer og dermed få adgang til stx.
I stedet bør indsatsen rettes mod at gøre epx til en attraktiv og ambitiøs uddannelsesvej. Det kræver kvalitet, målrettet vejledning til unge og klare faglige profiler – ikke tvang eller eksklusion.
Stx: Ikke kun for universitetsaspiranter
Stx skal fortsat være en bred ungdomsuddannelse, der ikke kun henvender sig til dem, der sigter mod universitetet, men også til dem, der ønsker en stærk boglig baggrund til professionsuddannelser. Det vil styrke både kvaliteten og diversiteten i professionsfagene.
Hvis målet er et mere inkluderende og fleksibelt uddannelsessystem, må løsningen være en udvikling af epx baseret på kvalitet og ambitioner – ikke en begrænsning af unges muligheder for at vælge deres egen vej. Det vil skabe en endnu mere segregeret uddannelsesstruktur til skade for det unikke ungdomsmiljø på stx – som efterspørges på alle andre ungdomsuddannelser.