Lemvig Gymnasium og Lemvig Handelsskole søger nu om tilladelse til at fusionere for at sikre et bredt lokalt uddannelsesudbud og 95 pct.-målsætningen. Men fusionen koster dyrt i mistede grund- og udkantstilskud – i alt 2.2 mio. kr. Det er fuldstændig urimeligt, mener de
to bestyrelser for gymnasiet og handelsskolen. “Vi synes jo nærmere man burde præmiere os for at slå uddannelserne sammen og sikre uddannelsesudbuddet fremfor at straffe os”, siger bestyrelsesformanden for Lemvig Gymnasium, Thomas Borup Svendsen.
Lemvig Gymnasium og Lemvig Handelsskole søger om at fusionere for at fastholde et godt uddannelsesudbud. Men det er helt urimeligt, at de skal miste tilskuddet, skriver de to bestyrelser i ansøgningen til ministeriet
Økonomisk er det ikke en gevinst. Tværtimod mister gymnasiet og handelsskolen i Lemvig 2.2 mio. kr. i tabt grundtilskud og udkantstilskud ved den fusion, som bestyrelserne for de to skoler netop har ansøgt Børne- og Undervisningsministeriet om.
Formålet med fusionen er dog heller ikke økonomisk gevinst, men derimod at sikre, at der fortsat er et godt og samlet ungdomsuddannelsesmiljø i Lemvig, hvor 95 pct.-målsætningen kan opfyldes. Og det sker bedst ved at samle gymnasiet og handelsskolen, så de unge i Lemvig også i fremtiden kan modtage undervisning til STX, HHX og HG.
Den fysiske sammenlægning ventes gennemført til august 2013 på Lemvig Gymnasiums nuværende adresse og under samme navn.
En fusion af de to institutioner vil formentlig betyde, at elevtallet på HHX vil stige, og at det kan ske på bekostning af elevtallet på STX. Desuden ventes sammenlægningen at forøge antallet af elever på erhvervsuddannelsen, fordi studiemiljøet forbedres.
Men selv om fusionen kan komme til at koste elever for gymnasiet, er bestyrelsesformanden for Lemvig Gymnasium, Thomas Borup Svendsen overbevist om, at det er den rigtige løsning.
“Isoleret set fra gymnasiets side er det tvivlsomt, om det er en fordel, men den samlede gevinst tror vi er større, i og med at vi sikrer udbuddet af uddannelser, så de unge får mulighed for at få en uddannelse i nærheden af hvor de bor”.
Samtidig har bestyrelsesformanden dog svært ved at forstå, hvorfor skolerne skal miste grundtilskud og udkantstilskud i forbindelse med fusionen, selv om der på sigt også er en samlet driftsmæssig besparelse på 2.2 mio. kr.:
“Vi synes jo nærmere, man burde præmiere os for slå uddannelserne sammen og sikre uddannelsesudbuddet fremfor at straffe os. Der er intet økonomisk
incitament til at gøre det her, det kan lige akkurat løbe rundt med markante besparelser på personalesiden”, siger Thomas Borup Svendsen.
Bestyrelsens sammensætning ændres
Bestyrelsens sammensætning ændres også ved fusionen.
I en overgangsperiode udvides den nuværende bestyrelse for gymnasiet med seks medlemmer fra den nuværende bestyrelse på Lemvig Handelsskole og Handelsgymnasium.
Men fra 1. april 2014 gælder de nye vedtægter, efter hvilke bestyrelsen består af syv medlemmer med stemmeret og to medlemmer uden stemmeret.
Bestyrelsen sammensættes af fem udefrakommende medlemmer, som udpeges af henholdsvis Lemvig Kommune, Rektorkollegiet for universiteterne, grundskolelederne, arbejdsgiverorganisationerne og arbejdstagerorganisationerne. Derudover udpeger elevrådet og institutionens medarbejdere hver to repræsentanter – et medlem med og et uden stemmeret.
GBF har skrevet til ministeren
Gymnasiernes Bestyrelsesforening henvendte sig allerede i april til børne- og undervisningsminister Christine Antorini og påpegede det urimelige i at reducere grundtilskuddet og fjerne udkantstilskuddet fra erhvervsskolen ved en fusion af gymnasium og erhvervsskole.
GBF opfordrede ministeren til at lade regelsættet vedrørende grundtilskud indgå i ministeriets aktuelle arbejde med taxametre for ungdomsuddannelserne.
I et svar til GBF skriver børne- og undervisningsministeren, at regeringen vil nedsætte et udvalg, som skal udarbejde forslag til en taxameterreform, “der fordeler ressourcerne til ungdomsuddannelserne mere retfærdigt, og som bl.a. tager højde for uddannelsesstedernes forskellige geografiske og sociale udfordringer”.