Overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelser og gymnasiets samspil med de videregående uddannelser

29. apr. 2016 | Aktuelt

– dette var hovedtemaerne på den uformelle del af årets generalforsamling, som i år fandt sted på Sct. Knuds Gymnasium i Odense.

Overgang fra grundskole til gymnasium

Generalforsamlingens første oplægsholder var medlem af formandsskabet for Rådet for Ungdomsuddannelser, Sune Agger, der også er rektor på Erhvervsgymnasiet på Learnmark Horsens.

Sune Agger satte fokus på overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelser, og fortalte om rådets arbejde og om to aktuelle undersøgelser – en dansk og en international sammenligning af “restgruppe(r)”- problematikken, og uddybede, at mange faktorer har betydning for at gennemføre en uddannelse, hvorfor man ikke kan bruge en samlede definition om” restgruppen”.

Sune Agger påpegede også, at selv om Danmark ligger langt over OECD-gennemsnittet på målt på fuldførelsesprocent af ungdomsuddannelser, så er de danske studerende ældre, har en større aldersspredning og har en langt større andel i uformel uddannelse.

For at ændre det var hans budskab tydelig: Overgangen mellem uddannelser er et af de kritiske punkter, og for at afhjælpe dette, bør man se på udvikling og evaluering af brobygningsforløb mellem de forberedende forløb og de ordinære ungdomsuddannelser – samt til erhvervslivet, og ikke mindst styrke UU’s rolle.

Se Sune Aggers slides her

Berit Eika, prorektor for uddannelse, Aarhus Universitet, fortsatte formiddagen med at sætte fokus på samspillet mellem gymnasiet og de videregående uddannelser med specielt fokus på det faglige niveau på de kommende kandidater.

Berit Eika fremhævede det skæbnefællesskab som gymnasierne og de lange videregående uddannelser har med hensyn til demografi, efterspørgslen på arbejdskraft og de økonomiske rammevilkår og konkluderede, at fremtiden byder på mindre “trængsel” i gymnasiet og videre på de lange videregående uddannelser hvorfor vi deler den samme dagsorden; at værne om fagligheden.

Se Berit Eikas slides her

Bestyrelsesforeningens notat om bureaukratiske regler og byrder, der også blev omdelt på generalforsamlingen,kan hentes her

Cheflønstillæg

Kære bestyrelsesformand
Som bekendt har vi i GBF siden 2009 arbejdet på at den enkelte bestyrelsesformand skulle involveres i og have ansvar for eventuelle cheflønstillæg til rektor. Der var dengang forståelse i ministeriet for, at bestyrelsesformændene …

Store overgangsproblemer

Folkeskolen fokuserer på det almene gymnasium, og gymnasiet retter sig mod de lange videregående uddannelser.

Universiteters optagelseskrav er ude af trit

Gymnasiereformen passer godt til universiteterne, men optagelseskravene er blevet for specifikke og tvinger gymnasieeleverne til at vælge for tidligt, siger RUC-lektor Karen Sonne Jakobsen,

Alt for mange studieretninger

Over 200 studieretninger i gymnasiet er for mange. Det mener et flertal af bestyrelsesformændene i et rundspørge, foretaget af GBF. 4-5 markante studieretninger er nok til at skabe et fremragende gymnasium og gøre det hele mere enkelt, siger rektor Søren Hindsholm og

Selvejet har styrket gymnasierne

Selvejet skaber gode gymnasier. Bestyrelser, resultatkontrakter og målrettede strategier får høje karakterer i en helt ny undersøgelse “Gymnasier der rykker”.

Nye regler for resultatløn

Undervisningsministeriet har udsendt nye regler vedrørende gymnasierektorernes resultatløn. Bestyrelsesformændene er nu bemyndiget til at indgå en resultatlønskontrakt, hvor indsatsområderne

Selveje og loft over gymnasieklasserne

Benny Dylander, formand for Gymnasiernes Bestyrelsesforening

Burhøns, burhøns, gok, gok, gok, – fireogtyve er mer’ end nok. Sådan lød det fra demonstrerende gymnasielærere og elever allerede i 1980-erne.

Færre penge til gymnasierne

Gymnasierne vil i de kommende år gennemsnitligt få 5.5 procent mindre i statstilskud.
Det fremgår af en analyse om gymnasiernes økonomiske udfordringer i 2011-15

Fra ministeriet

Retningslinier underkendt
Undervisningsministeriets retningslinier for rektorernes resultatløn er blevet underkendt i en voldgiftssag mellem Centralorganisationernes

Kendelse om resultatløn

Den 18. februar 2008 blev forhandlingerne om fornyelse pr. 1. april 2008 af overenskomster og aftaler mellem finansministeren og Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) afsluttet …

Forslag fra Regionerne

Danske Regioner har i en henvendelse til Folketingets uddannelsesordførere foreslået at de enkelte regioner skal varetage kapacitetsfastsættelse og elevfordeling for gymnasierne.

GBF er tilfreds med regionernes nuværende rolle, og ønsker den ikke udvidet.

Fælles institutionslov

Undervisningsminister Tina Nedergaard har i et brev til Folketingets uddannelsesordførere indbudt til drøftelser i forbindelse med en ny fælles institutionslov for ungdomsuddannelserne samt regler for campusdannelser og en ny institutionstype med forskellige uddannelser.

Gymnasiebygningerne

At gymnasierne selv ejer deres bygninger er en vigtig brik i det statslige selveje. Købsaftalerne og udfærdigelsen af skøderne er nu på plads for seks ud af ti gymnasier. For en del gymnasier er der stadig problemer med at fastsætte købsprisen, men kun tre gymnasier har afvist at købe bygningerne.

Udvikling og konkurrence

Udvikling og konkurrence GLs medlemsblad, Gymnasieskolen, bragte før og efter årsskiftet interviews med formændene for Rektorforeningen og Bestyrelsesforeningen.

Rapport: Institutionsstruktur

Bestyrelsesforeningerne for erhvervsskolerne, gymnasierne, voksenuddannelsescentrene og social- og sundhedsskolerne har udsendt en rapport