Rektorerne lever op til målene i resultatløn

2. mar. 2012 | GBF mener

Undersøgelse blandt gymnasiernes bestyrelsesformænd viser, at rektorerne i modsætning til mange andre offentlige topchefer udelukkende får bonus for de opnåede resultater

Gymnasierektorernes resultatløn afspejler klart de mål, der bliver sat i resultatlønskontrakten mellem bestyrelser og rektorer. 

Det viser et rundspørge, som Gymnasiernes Bestyrelsesforening har foretaget blandt en lille snes bestyrelsesformænd.

Dermed adskiller rektorerne sig fra andre offentlige topchefer, der ifølge en ny undersøgelse fra Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet ofte får udbetalt store bonusser uden skelen til, i hvilket grad de har nået de mål, der er opstillet i resultatlønskontrakten.

På spørgsmålet om hvorvidt der er sammenhæng mellem de aftalte mål og de opnåede resultater, svarer samtlige bestyrelsesformænd ja. Ingen af dem udbetaler resultatlønnen 100 pct., men typisk får rektorerne mellem 75 og 95 pct. af resultatlønnen på godt 100.000 kr. om året. Og det sker i samtlige tilfælde efter en indgående evaluering.

“Det er noget, vi tager meget alvorligt”, lyder det fra mange af bestyrelsesformændene, der også gerne sætter overliggeren højt i resultatlønskontrakten, samtidig med at målene skal være realistiske.

Resultatløn som styringsredskab

Derimod er der forskel på bestyrelsesformændenes syn på, om resultatlønnen er et godt styringsredskab.

Halvdelen svarer ja, mens den anden halvdel svarer nej. Argumentet fra nej-siden er typisk, at rektorerne burde have resultatlønnen som en del af den overenskomstfastsatte løn, som mange bestyrelsesformænd i øvrigt mener er for lav i forhold til ansvar og arbejdsmængde. Derudover fremhæver flere, at det

afgørende styringsredskab er de visioner og strategier, som ledelse og bestyrelse i samarbejde opstiller, og det kunne sagtens lade sig gøre uden resultatlønskontrakt.  Det opfattes også af enkelte som helt forkert, at man halvandet år i forvejen skal definere “brændpunkterne”.

De bestyrelsesformænd, der ser resultatlønnen som et godt styringsredskab mener bl.a., at det hjælper ledelsen til at sætte fokus på udvalgte områder. Desuden pointeres det, at resultatlønskontrakten er med til at skabe et godt samtaleforløb om mål og resultater og betyder, at der bliver fulgt op på de fastsatte mål på bestyrelsesmøderne, f.eks. hvordan det går med frafald, MUS-samtaler m.v.

Ikke belønning men ledelsesredskab

Om resultatlønnen er afgørende for rektors arbejdsindsats er meningerne ligeledes delte. Et typisk svar lyder, at det snarere er drøftelserne omkring målene i resultatlønskontrakten, der betyder noget. Resultatlønnen er ikke en belønning, men et ledelsesværktøj. “Rektor gør en formidabel indsats uanset resultatlønskontrakten”, lyder det fra en bestyrelsesformand, mens en anden gør gældende, at det ikke har betydning for rektors engagement, men nok for prioriteringen og fokusområderne.  

Samtlige formænd tilkendegiver, at de har et godt samarbejde med rektor, når der forhandles resultatløn. Ord som “fremragende” “ualmindeligt godt” “lydefrit” “meget fint” går igen, når de skal karakterisere forhandlingerne. Til gengæld kritiseres det fra flere sider, at bestyrelsen, hvor der sidder medarbejder- og elevrepræsentanter, skal sidde og diskutere rektors arbejdsindsats.

På nær en enkelt svarer alle bestyrelsesformænd klart ja til, at der i år vil blive eller er indgået nye kontrakter, efter at det nu er op til den enkelte bestyrelse at beslutte, om der skal indgås resultatlønskontrakt.

LW

Cheflønstillæg

Kære bestyrelsesformand
Som bekendt har vi i GBF siden 2009 arbejdet på at den enkelte bestyrelsesformand skulle involveres i og have ansvar for eventuelle cheflønstillæg til rektor. Der var dengang forståelse i ministeriet for, at bestyrelsesformændene …

Store overgangsproblemer

Folkeskolen fokuserer på det almene gymnasium, og gymnasiet retter sig mod de lange videregående uddannelser.

Universiteters optagelseskrav er ude af trit

Gymnasiereformen passer godt til universiteterne, men optagelseskravene er blevet for specifikke og tvinger gymnasieeleverne til at vælge for tidligt, siger RUC-lektor Karen Sonne Jakobsen,

Alt for mange studieretninger

Over 200 studieretninger i gymnasiet er for mange. Det mener et flertal af bestyrelsesformændene i et rundspørge, foretaget af GBF. 4-5 markante studieretninger er nok til at skabe et fremragende gymnasium og gøre det hele mere enkelt, siger rektor Søren Hindsholm og

Selvejet har styrket gymnasierne

Selvejet skaber gode gymnasier. Bestyrelser, resultatkontrakter og målrettede strategier får høje karakterer i en helt ny undersøgelse “Gymnasier der rykker”.

Nye regler for resultatløn

Undervisningsministeriet har udsendt nye regler vedrørende gymnasierektorernes resultatløn. Bestyrelsesformændene er nu bemyndiget til at indgå en resultatlønskontrakt, hvor indsatsområderne

Selveje og loft over gymnasieklasserne

Benny Dylander, formand for Gymnasiernes Bestyrelsesforening

Burhøns, burhøns, gok, gok, gok, – fireogtyve er mer’ end nok. Sådan lød det fra demonstrerende gymnasielærere og elever allerede i 1980-erne.

Færre penge til gymnasierne

Gymnasierne vil i de kommende år gennemsnitligt få 5.5 procent mindre i statstilskud.
Det fremgår af en analyse om gymnasiernes økonomiske udfordringer i 2011-15

Fra ministeriet

Retningslinier underkendt
Undervisningsministeriets retningslinier for rektorernes resultatløn er blevet underkendt i en voldgiftssag mellem Centralorganisationernes

Kendelse om resultatløn

Den 18. februar 2008 blev forhandlingerne om fornyelse pr. 1. april 2008 af overenskomster og aftaler mellem finansministeren og Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) afsluttet …

Forslag fra Regionerne

Danske Regioner har i en henvendelse til Folketingets uddannelsesordførere foreslået at de enkelte regioner skal varetage kapacitetsfastsættelse og elevfordeling for gymnasierne.

GBF er tilfreds med regionernes nuværende rolle, og ønsker den ikke udvidet.

Fælles institutionslov

Undervisningsminister Tina Nedergaard har i et brev til Folketingets uddannelsesordførere indbudt til drøftelser i forbindelse med en ny fælles institutionslov for ungdomsuddannelserne samt regler for campusdannelser og en ny institutionstype med forskellige uddannelser.

Gymnasiebygningerne

At gymnasierne selv ejer deres bygninger er en vigtig brik i det statslige selveje. Købsaftalerne og udfærdigelsen af skøderne er nu på plads for seks ud af ti gymnasier. For en del gymnasier er der stadig problemer med at fastsætte købsprisen, men kun tre gymnasier har afvist at købe bygningerne.

Udvikling og konkurrence

Udvikling og konkurrence GLs medlemsblad, Gymnasieskolen, bragte før og efter årsskiftet interviews med formændene for Rektorforeningen og Bestyrelsesforeningen.

Rapport: Institutionsstruktur

Bestyrelsesforeningerne for erhvervsskolerne, gymnasierne, voksenuddannelsescentrene og social- og sundhedsskolerne har udsendt en rapport