Selvejet har styrket gymnasierne

16. dec. 2011 | Debat

Selvejet skaber gode gymnasier. Bestyrelser, resultatkontrakter og målrettede strategier får høje karakterer i en helt ny undersøgelse “Gymnasier der rykker”. De 8 gymnasier i Region Hovedstaden, der har været under forskernes lup, er på trods af store forskelligheder alle kendetegnet ved at være særlig gode til at fastholde eleverne og sikre dem gode karakterer. Rapporten beskriver indgående, hvordan de 8

gymnasier arbejder med forskellige studiestøttende aktiviteter, bl.a. lektiecafeer, tutorordninger, turbo-forløb, skrivefængsler mv. “Hvis rektor og bestyrelse arbejder tæt sammen, og rektor fungerer som en slags administrerende direktør, ser det ud til at have en positiv virkning på hele gymnasiet”, siger professor Niels Egelund, der har været med til at lave undersøgelsen.

Selvejet og det gode samarbejde mellem bestyrelse og ledelse har betydet en klar styrkelse af gymnasierne. F.eks. er der blevet større økonomisk råderum til studiestøttende aktiviteter.

Det fremgår af en ny rapport “Gymnasier der rykker”, som er en undersøgelse af, hvad der kendetegner de gymnasier, der i særlig grad løfter elevernes afgangskarakterer og i særlig grad er i stand til at forhindre frafald.

Ifølge undersøgelsen, der er gennemført på otte gymnasier i Region Hovedstaden – fire almene gymnasier, to handelsgymnasier og to tekniske gymnasier – er der med gymnasiernes overgang fra amterne til selvejende institutioner sket en øget professionalisering af bestyrelsens arbejde og af ledelsen af gymnasiet. Det betyder en mere klar styring i form af resultatkontrakter for den øverste ledelse. Dermed er målene for gymnasiets virksomhed blevet mere klare, hedder det i rapporten.

Professor Niels Egelund, Center for strategisk uddannelsesforskning, som er en af forskerne bag rapporten, lægger ikke skjul på, at undersøgelsen har været lidt af en øjenåbner for ham.

“Hvis folkeskolen bare brugte en tredjedel af det krudt, gymnasierne bruger på at fastholde eleverne, ville vi være nået langt”, siger Egelund med henvisning til de mange initiativer på gymnasierne for at fastholde eleverne og løfte dem fagligt,
f.eks.:

  • Studievejledning
  • Lektiecafeer hver dag fra 14-17
  • Ekstra undervisning, herunder både lørdage og søndage
  • Fraværsteam
  • Skrivefængsel
  • Lektiehjælp fra ældre elever
  • Særlige indsatser over for enkeltindivider

På et møde i AKF, hvor undersøgelsen blev præsenteret, sagde formanden for Gymnasiernes Bestyrelsesforening Benny Dylander, at han håber, rapporten vil være inspirationskilde for alle gymnasiebestyrelserne.

 

Flot arbejdsdeling

Programleder Jill Mehlbye fra AKF – Anvendt Kommunalforskning – som har været med til at lave undersøgelsen, understreger, at der på de involverede gymnasier er

en “flot arbejdsdeling” mellem bestyrelsesformændene og rektorerne, og at det ofte handler om, at der også er en god kemi mellem dem.

Resultatkontrakterne er et af de værktøjer, der bruges i arbejdet med skolens strategi og målsætning. Det kendetegnende ved den gode bestyrelse er, at bestyrelserne ved, hvilke beslutninger, der skal tages, og hvad der skal ske på skolen. Men at de “holder nallerne væk” fra den daglige drift, siger Jill Mehlbye.

Fælles for ledelserne på de undersøgte gymnasier er bl.a.:

  • Professionalisme
  • Fælles mål, kultur, strategi og ånd
  • God kommunikation på alle niveauer
  • Løbende kvalificering og kompetenceudvikling
  • Fokus på elevtrivsel og faglige præstationer
  • Effektiv ressourceudnyttelse
  • Meget fokus på økonomien

Økonomien

De økonomiske vilkår på de undersøgte gymnasier er meget forskellige. F.eks., har det ene af de almene gymnasier meget vanskeligt ved at få balance i økonomien med taxametersystemet, mens et andet vurderer, at taxametret giver bedre muligheder for at prioritere og disponere frit. Det betyder bl.a., at gymnasiet presser på for at få samtlige elever til at tage matematik på B-niveau.

Også elevgrupperne på de fire almene gymnasier er meget forskellige. Eleverne på de to af skolerne har en stærk social baggrund og beskrives af lærerne som fagligt velfunderede, mens eleverne på de to øvrige gymnasier har en svag social baggrund. Det slående er ifølge rapporten, at gymnasierne, som er karakteriseret ved en stærk faglig elevgruppe, også gør mest for at støtte elever, der har faglige eller psykiske/sociale problemer.

Undersøgelsen er finansieret af Region Hovedstaden, der har bedt Center for Strategisk Uddannelsesforskning om i samarbejde med AKF at undersøge, hvad der kendetegner gymnasier, der rykker. De otte gymnasier er anonymiserede i undersøgelsen, der er gennemført af Niels Egelund, Jill Mehlbye og Ulf Hjelmar.

LW

Cheflønstillæg

Kære bestyrelsesformand
Som bekendt har vi i GBF siden 2009 arbejdet på at den enkelte bestyrelsesformand skulle involveres i og have ansvar for eventuelle cheflønstillæg til rektor. Der var dengang forståelse i ministeriet for, at bestyrelsesformændene …

Store overgangsproblemer

Folkeskolen fokuserer på det almene gymnasium, og gymnasiet retter sig mod de lange videregående uddannelser.

Universiteters optagelseskrav er ude af trit

Gymnasiereformen passer godt til universiteterne, men optagelseskravene er blevet for specifikke og tvinger gymnasieeleverne til at vælge for tidligt, siger RUC-lektor Karen Sonne Jakobsen,

Alt for mange studieretninger

Over 200 studieretninger i gymnasiet er for mange. Det mener et flertal af bestyrelsesformændene i et rundspørge, foretaget af GBF. 4-5 markante studieretninger er nok til at skabe et fremragende gymnasium og gøre det hele mere enkelt, siger rektor Søren Hindsholm og

Nye regler for resultatløn

Undervisningsministeriet har udsendt nye regler vedrørende gymnasierektorernes resultatløn. Bestyrelsesformændene er nu bemyndiget til at indgå en resultatlønskontrakt, hvor indsatsområderne

Selveje og loft over gymnasieklasserne

Benny Dylander, formand for Gymnasiernes Bestyrelsesforening

Burhøns, burhøns, gok, gok, gok, – fireogtyve er mer’ end nok. Sådan lød det fra demonstrerende gymnasielærere og elever allerede i 1980-erne.

Færre penge til gymnasierne

Gymnasierne vil i de kommende år gennemsnitligt få 5.5 procent mindre i statstilskud.
Det fremgår af en analyse om gymnasiernes økonomiske udfordringer i 2011-15

Fra ministeriet

Retningslinier underkendt
Undervisningsministeriets retningslinier for rektorernes resultatløn er blevet underkendt i en voldgiftssag mellem Centralorganisationernes

Kendelse om resultatløn

Den 18. februar 2008 blev forhandlingerne om fornyelse pr. 1. april 2008 af overenskomster og aftaler mellem finansministeren og Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) afsluttet …

Forslag fra Regionerne

Danske Regioner har i en henvendelse til Folketingets uddannelsesordførere foreslået at de enkelte regioner skal varetage kapacitetsfastsættelse og elevfordeling for gymnasierne.

GBF er tilfreds med regionernes nuværende rolle, og ønsker den ikke udvidet.

Fælles institutionslov

Undervisningsminister Tina Nedergaard har i et brev til Folketingets uddannelsesordførere indbudt til drøftelser i forbindelse med en ny fælles institutionslov for ungdomsuddannelserne samt regler for campusdannelser og en ny institutionstype med forskellige uddannelser.

Gymnasiebygningerne

At gymnasierne selv ejer deres bygninger er en vigtig brik i det statslige selveje. Købsaftalerne og udfærdigelsen af skøderne er nu på plads for seks ud af ti gymnasier. For en del gymnasier er der stadig problemer med at fastsætte købsprisen, men kun tre gymnasier har afvist at købe bygningerne.

Udvikling og konkurrence

Udvikling og konkurrence GLs medlemsblad, Gymnasieskolen, bragte før og efter årsskiftet interviews med formændene for Rektorforeningen og Bestyrelsesforeningen.

Rapport: Institutionsstruktur

Bestyrelsesforeningerne for erhvervsskolerne, gymnasierne, voksenuddannelsescentrene og social- og sundhedsskolerne har udsendt en rapport